Üniversite sınavına hazırlanırken motivasyonunu artırmakta zorlanıyor musun? İç sesinle olan ilişkini dönüştürerek sınav sürecini daha sağlıklı ve güçlü geçirmen mümkün. Bu yazıda, olumsuz düşüncelerle baş etmenin ve kendinle destekleyici bir iletişim kurmanın yollarını keşfedeceksin.
Sınav süreci yalnızca ders çalışmak değildir. Bu dönem, kendinle yüzleştiğin, iç sesinin daha belirgin hale geldiği bir zaman dilimidir. Planlar yapılır, hedefler konur ama bir anda içinden bir ses yükselir:
“Ya yapamazsam?”
İşte bu noktada devreye içsel motivasyon girer. Motivasyon dışarıdan değil, içeriden gelir. Düşüncelerin enerjini belirler.
Kendine nasıl konuştuğun başarı seviyeni doğrudan etkiler. Sabah uyandığında söylediğin ilk cümle, tüm gününü şekillendirebilir. Örneğin:
Zihin söylediklerine inanır. Eğer kendine karşı yargılayıcıysan, bu zamanla gerçek gibi görünmeye başlar. Neyse ki iç ses eğitilebilir.
Motivasyonun düştüğünde “başarısızım” demek yerine şunu sor:
“Neden böyle hissediyorum?”
Yorgun olabilirsin, yeterince ilerleme göremiyor olabilirsin ya da sadece kötü bir gün geçiriyorsundur. Bu çok normal. Önemli olan bu duyguları yargılamadan kabul edebilmek.
Olumsuz İç Ses | Destekleyici Dönüşüm |
---|---|
Bu konuyu anlamıyorum, demek ki yapamayacağım. | Zorlanıyorum ama tekrar edebilirim. |
Herkes benden daha iyi. | Herkesin süreci farklı, ben kendi yolumdayım. |
İstediğim neti yapamadım, boşuna çalışıyorum. | Eksiklerimi görmek bana yol gösterir. |
Ya kazanamazsam? | Elimden geleni yapıyorum, sürece güveniyorum. |
Üniversite sınavı hayatının tamamı değil ama bir parçası. Bu süreci daha verimli ve sağlıklı geçirebilmek için iç sesinle barışmalısın. Ona düşmanın değil, rehberin gibi yaklaş.
Unutma:
Sen sadece kaç net yaptığın biri değilsin.
Sen düşünen, hisseden ve çabalayan bir insansın. Bu çabanın değerini önce sen bil.
Bugün kendinle ilgili olumsuz düşündüğün bir cümleyi yaz. Ardından, onu bir arkadaşına söylermiş gibi yeniden, şefkatle yaz:
Olumsuz Cümlem: _____________________________
Destekleyici Cümlem: ___________________________
Yazan: Dilara Bahanur Şeyda
İstanbul Gelişim Üniversitesi öğrencileri bilimsel ve teknolojik gelişmelere açık, her alanda kendine güvenen, çalışacağı sektöre göre ekip çalışmasına, etik değerlere ve problem çözme becerisine sahip eleştirel düşünme yeteneği kazanmış gençlerdir. Aynı zamanda alanında lider olmayı hedefleyen, proaktif davranışları benimsemiş, Gelişimli olmanın ayrıcalıklı dünyasını keşfedip dünyaya alternatif bakış açılarını kazandırmaya çalışan, toplumsal sorumluluk bilinci ile donatılmış, geleceğe ümit, azim ve inançla bakan özgün bireylerdir.